• Deutsch
    • English
  • Login
|
  • xmlui.dri2xhtml.structural.header.language

    Deutsch
  • Home
  • About
    • About GenderOpen
    • Policy
    • FAQ
  • Browse
    • Ressource Type
    • Year of publication
    • Author
    • Subject
    • This Collection
    • Year of publication
    • Author
    • Subject
  • Search
  • Submit
  • Cooperations
View Item 
  •   GenderOpen Home
  • Publikationstypen
  • Working Paper
  • View Item
  •   GenderOpen Home
  • Publikationstypen
  • Working Paper
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25595/2320
Title
Biopolitics and Displaced Bodies : Challenging Message and Representation in Refugee Art
Author(s)
Ince, Güler
Place of publication
Göttingen
Institution
Gender(ed) Thoughts - Working Paper Series
Year of publication
2018
Issue number
special issue 1
Language
englisch
Abstract
For a geographic “place” to become a “homeland” or “home”, a community sharing a common cul- tural background has to take root there. The acquired place then forms part of the “body” of that community. Displacement turns individuals and communities into fragile entities by cutting their connection with their “place” and depriving them of their histories and bodies. The concepts of “borders” and “biopolitics” have gained prominence in the context of liberal nation states. In the view of persistent banishment, forced displacement, and population exchange in many parts of the world, contemporary border enforcement based on biopolitics serves to maintain control over bod- ies. This article will analyse depictions of the phenomena of exile, migration, immigration, and ref- uge/asylum in modern art with reference to the concept of biopolitics. Damit ein geographischer „Ort“ zur „Heimat“ oder zum „Zuhause“ wird, muss eine Gemeinschaft, die einen gemeinsamen kulturellen Hintergrund hat dort Wurzeln schlagen. Der erworbene Ort bildet dann einen Teil des „Körpers“ dieser Gemeinschaft. Verdrängung verwandelt Individuen und Ge- meinschaften durch das Abschneiden von der eigenen Geschichte und ihres Gemeinschaftskörpers in fragile Gebilde. Die Begriffe „Grenzen“ und „Biopolitik“ haben im Kontext liberaler Nationalstaaten an Bedeutung gewonnen. Angesichts von andauernder Verbannung, Zwangsvertreibung und Bevöl- kerungsaustausch in vielen Teilen der Welt, dient die moderne Grenzkontrolle auf der Basis von Bio- politik der Aufrechterhaltung der Überwachung von Körpern. In diesem Artikel werden die Phäno- mene des Exils, der Migration, der Immigration und des Asyls in der modernen Kunst anhand des Konzepts der Biopolitik analysiert.
Subject
Körper
Migration
Kunst
Repräsentation
Biopolitik
Vertreibung
Exil
Körper
Biopolitik
Repräsentation
visuelle Kunst
License
Creative Commons - Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0
DOI
http://dx.doi.org/10.25595/2320
Publication type
Working Paper
Details
Files in this item
File
Description
Size
Format
genderedthoughts_nr07_2018[1].pdf
Download File
3.007 Mb
Adobe PDF
Export
BibTexEndnoteRIS
  • Data privacy
  • |
  • Imprint
  • |
  • Contact