• Deutsch
    • English
  • Login
|
  • xmlui.dri2xhtml.structural.header.language

    English
  • Startseite
  • Über uns
    • Über GenderOpen
    • Leitlinien
    • FAQ
  • Stöbern
    • Publikationstypen
    • Erscheinungsjahr
    • Autor_in
    • Schlagwort
    • Diese Sammlung
    • Erscheinungsjahr
    • Autor_in
    • Schlagwort
  • Suchen
  • Veröffentlichen
  • Kooperationen
Publikation anzeigen 
  •   GenderOpen Startseite
  • Publikationstypen
  • Aufsatz in Sammelband
  • Publikation anzeigen
  •   GenderOpen Startseite
  • Publikationstypen
  • Aufsatz in Sammelband
  • Publikation anzeigen
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Bitte verwenden Sie diesen Identifikator, um diese Publikation zu zitieren oder auf sie zu verweisen: http://dx.doi.org/10.25595/280
Titel
The Leaky Pipeline Revisited : Using Sociocultural Fit and Intersectionality to Analytically and Empirically Tackle Unequal Educational Transitions on the Example of Gender and the Subject Selection of French
Autor_in
Grein, Matthias
Titel des Sammelbandes
Queer-Feministische Perspektiven auf Wissen(schaft)
Herausgeber_in
Behrens, Christoph
Zittlau, Andrea
Erscheinungsort
Rostock
Verlag
Universität Rostock
Erscheinungsjahr
2017
Jahrgang/Bandnummer
1
ISBN
978-3-86009-480-8
Seitenangabe
122-162
Sprache
englisch
Abstract
The leaky pipeline metaphor is used to describe the dropout rate of certain populations from certain careers like women from academia or people of color from teaching jobs. While the phenomena are acknowledged, the term leaky pipeline has been criticized for lacking systematicity in describing social inequalities and for its inherent functionalism. Based on this criticism, this paper discusses ways to systematically account for a) the social context, via sociocultural fit; b) the leaking populations and their interwoven social belongings, via intersectionality; and c) the theoretical integration and empirical application of these concepts, via a sociology of knowledge approach. I demonstrate these procedures on an example from the field of institutional language learning, the de/selection decision concerning French, to be made at the transition to high school.
Schlagwort
Intersektionalität
Habitus
Intersectionality
Sociocultural Fit
French
Leaky Pipeline
Educational Trajectories
Lizenz
Creative Commons - Namensnennung 4.0
DOI
http://dx.doi.org/10.25595/280
Publikationstyp
Sammelbandbeitrag
Zur Langanzeige
Dateien in dieser Publikation
Dateien
Beschreibung
Größe
Format
Grein_QFPAW_2017.pdf
Herunterladen
6.003 Mb
PDF
Export
BibTexEndnoteRIS
  • Datenschutz
  • |
  • Impressum
  • |
  • Kontakt