• Deutsch
    • English
  • Login
|
  • xmlui.dri2xhtml.structural.header.language

    Deutsch
  • Home
  • About
    • About GenderOpen
    • Policy
    • FAQ
  • Browse
    • Ressource Type
    • Year of publication
    • Author
    • Subject
    • This Collection
    • Year of publication
    • Author
    • Subject
  • Search
  • Submit
  • Cooperations
View Item 
  •   GenderOpen Home
  • Publikationstypen
  • Aufsatz in Zeitschrift
  • View Item
  •   GenderOpen Home
  • Publikationstypen
  • Aufsatz in Zeitschrift
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25595/1692
Title
Geschlechterdarstellungen in Bilderbüchern : eine empirische Analyse
Author(s)
Burghardt, Lars
Klenk, Florian Cristobal
Journal Title
Gender : Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft
Year of publication
2016
Volume
8
Issue number
3
Page reference
61–80
Language
deutsch
Abstract
Bilderbücher vermitteln nicht nur Informationen, sondern haben auch einen großen Einfluss auf den Spracherwerb und die Ausbildung von kognitiven Kompetenzen. Damit leisten sie einen zentralen Beitrag zum Kulturalisierungsprozess von Kindern und übermitteln zugleich als Träger_innen gesellschaftlicher Diskurse Vorstellungen von Geschlecht und geschlechts(un)typischem Verhalten. Anhand der Analyse von 6 117 Figuren aus 133 aktuell in Kindertageseinrichtungen genutzten Bilderbüchern wird in diesem Beitrag den Fragen nachgegangen, welche zweigeschlechtlichen Verteilungsmuster in Bilderbüchern vorzufinden sind, inwieweit geschlechtsstereotype Darstellungen gefestigt beziehungsweise aufgebrochen werden und ob aktuell verwendete Kinderliteratur einem heteronormativen Paradigma verhaftet ist.
 
Gender representations in picture books – an empirical analysis In addition to providing information, picture books have a great influence on language learning and the development of cognitive skills. They thus make an important contribu­ tion to children’s culturalization process, and as a conduit of social discourses they trans­ port ideas of gender and men’s and women’s (a)typical behaviour. Using data from 6,117 characters in 133 picture books which are currently being read in child day care facili­ ties, the article examines the following ques­ tions: What is the binary gender distribution in picture books? Are gender stereotypes re­ produced or are they softened? Do picture books add to the heteronormative dualism of men and women?
 
Subject
Geschlecht
Geschlechterstereotyp
Literatur
Kindheit
Geschlechterdifferenz
License
Creative Commons - Namensnennung 4.0
DOI
http://dx.doi.org/10.25595/1692
Publication type
Zeitschriftenartikel
Cooperation
Diese Publikation wird zur Verfügung gestellt in Kooperation mit dem Verlag Barbara Budrich.
Details
Files in this item
File
Description
Size
Format
BurghardtKlenk_2016_Bilderbücher.pdf
Download File
710.3 Kb
Adobe PDF
Export
BibTexEndnoteRIS
  • Data privacy
  • |
  • Imprint
  • |
  • Contact