Das schlimmste Glück
Loading...
Date
Publication Type
Authors
Zimmermann, Andrea
Editor
Collection Title
Journal Title
Gender : Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft
Volume
7
Issue
1
Page Information
75–90
ISBN
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Place of Publication
Institution
Abstract
Die gegenwärtige Liebesordnung wird in zeitgenössischen
Theatertexten meist als (scheiterndes)
Anerkennungsverhältnis inszeniert.
Der folgende Beitrag geht daher der Frage
nach, ob und wie die romantische Liebesordnung
Strukturen zur Verfügung stellt,
die Anerkennung ermöglichen, oder inwiefern
sie aufgrund verschiedener geschlechtlicher
Existenzweisen
einer möglichen Anerkennung
gar im Wege steht. Unter Rückgriff
auf feministische Theorien der Intersubjektivität
wird mit dem Verhältnis der Mimesis
das Modell eines Anerkennungsverhältnisses
skizziert, das sowohl die Anerkennung einer
gegenseitigen Verwiesenheit als auch die
unhintergehbare Differenz de_r Anderen1 berücksichtigt.
The worst kind of happiness. The fatal symbolic order of love and gender in contemporary drama In contemporary drama “love” is predominantly performed as (failing) mutual recognition. This article explores the symbolic order of romantic love, paying attention to its paradoxical potential to either constitute or hinder recognition with special regard to gender relations and their modes of being. Referring to feminist theories, the play of mimesis is presented as an alternative mode of inter-subjectivity that allows for love as a shared state of entanglement with an Other as well as for recognition of the otherness of the Other.
The worst kind of happiness. The fatal symbolic order of love and gender in contemporary drama In contemporary drama “love” is predominantly performed as (failing) mutual recognition. This article explores the symbolic order of romantic love, paying attention to its paradoxical potential to either constitute or hinder recognition with special regard to gender relations and their modes of being. Referring to feminist theories, the play of mimesis is presented as an alternative mode of inter-subjectivity that allows for love as a shared state of entanglement with an Other as well as for recognition of the otherness of the Other.
Description
Keywords
Citation
Language
ger
