Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25595/2308
Author(s)
Leuschner, Hannes
Petersen, Imme
Place of publication
Göttingen
Institution
Gender(ed) Thoughts - Working Paper Series
Year of publication
2021
Issue number
2
Language
englisch
Abstract
According to Karen Barad’s notion of agential realism (Meeting the Universe Halfway, 2007), students, teachers, but also educational objects and spaces do not have primary qualities but are the result of changeable relations. Barad further describes the possibility of performing an agential cut within such an intra-active configuration, that is, the more or less conscious establishment of a subject-object relation from which a reconfiguration of the actual relations at any given time can take place. In our paper, we will use the concept of agential cut to explore Barad’s theoretical framework and discuss what happens during ethnographic research between analytical approach, empirical data, and the researcher in the field. Our considerations are based on ethnographic research carried out in three educational institutions in Germany: elementary school, comprehensive school, and university. Our study draws on ethnographic studies focusing on gender at school. Within this field, our approach is to understand our own research practice with Barad’s concept of the agential cut, which is discussed in many different research fields. Therein, we are not primarily concerned with questions related to Teaching with Feminist Materialisms (Hinton and Treusch 2015), but with questions about researching teaching with
new material feminism; in particular, we want to offer an extended reading of Barad’s concept of agential cuts in order to make it applicable to the researcher and their research subject, as well as to the ethical relationship between them.
Karen Barad’s Konzept des Agential Realism (Meeting the Universe Halfway, 2007) postuliert, dass Studierende, Schüler_innen und Lehrkräfte wie auch edukative Räume und Objekte nicht essentialistisch bestimmbar, sondern Produkte veränderbarer Relationen sind. Barad beschreibt die Möglichkeit, einen agentiellen Schnitt (agential cut) innerhalb solcher intra-aktiver Konfigurationen vorzunehmen. Dies bedeutet die mehr oder weniger bewusste Setzung einer Subjekt-Objekt-Relation, durch die jederzeit eine Rekonfigurierung der aktuellen Relationen erfolgen kann. In unserem Beitrag nutzen wir dieses Konzept des agential cut, um die baradsche Theorie darauf hin zu diskutieren, wie während einer ethnographischen Feldforschung analytischer Ansatz, empirische Daten und die Forscher_innen im Feld interagieren. Unsere Überlegungen basieren auf ethnographischer Forschung, die wir in drei unterschiedlichen deutschen Bildungsinstitutionen durchgeführt haben: Grundschule, Gesamtschule und Universität. Unsere Forschungen schließen an erziehungswissenschaftliche Geschlechterstudien im schulischen Kontext an. Innerhalb dieses Feldes analysieren wir unsere eigene Forschungspraxis mit Barads Konzept des agential cut, dessen Potential derzeit für verschiedene Forschungsbereiche diskutiert wird. Dabei liegt unser Fokus nicht auf dem Potential (neo-)materialistischer feministischer Ansätze für die Lehre (Teaching with Feminist Materialism, Hinton and Treusch 2015), sondern auf der Untersuchung bestehender Lehre aus (neo)materialistischer feministischer Perspektive. Dabei geht es uns insbesondere um ein erweitertes Verständnis des agential cut, um dieses Konzept auf Forscher_in und Forschungsgegenstand sowie deren ethischen Beziehung zueinander anwendbar zu machen.
Subject
Physik
Lehre
Bildung
Karen Barad
Neuer feministischer Materialismus
Agentieller Schnitt
Quantenphysik
Forschungsmethoden
Lehre
Bildung
Karen Barad
Neuer feministischer Materialismus
Agentieller Schnitt
Quantenphysik
Forschungsmethoden
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Working Paper
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