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dc.rights.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.denone
dc.contributor.authorInce, Güler
dc.date.accessioned2023-11-27T11:13:12Z
dc.date.available2023-11-27T11:13:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://www.genderopen.de/25595/2326
dc.description.abstractFor a geographic “place” to become a “homeland” or “home”, a community sharing a common cul- tural background has to take root there. The acquired place then forms part of the “body” of that community. Displacement turns individuals and communities into fragile entities by cutting their connection with their “place” and depriving them of their histories and bodies. The concepts of “borders” and “biopolitics” have gained prominence in the context of liberal nation states. In the view of persistent banishment, forced displacement, and population exchange in many parts of the world, contemporary border enforcement based on biopolitics serves to maintain control over bod- ies. This article will analyse depictions of the phenomena of exile, migration, immigration, and ref- uge/asylum in modern art with reference to the concept of biopolitics. Damit ein geographischer „Ort“ zur „Heimat“ oder zum „Zuhause“ wird, muss eine Gemeinschaft, die einen gemeinsamen kulturellen Hintergrund hat dort Wurzeln schlagen. Der erworbene Ort bildet dann einen Teil des „Körpers“ dieser Gemeinschaft. Verdrängung verwandelt Individuen und Ge- meinschaften durch das Abschneiden von der eigenen Geschichte und ihres Gemeinschaftskörpers in fragile Gebilde. Die Begriffe „Grenzen“ und „Biopolitik“ haben im Kontext liberaler Nationalstaaten an Bedeutung gewonnen. Angesichts von andauernder Verbannung, Zwangsvertreibung und Bevöl- kerungsaustausch in vielen Teilen der Welt, dient die moderne Grenzkontrolle auf der Basis von Bio- politik der Aufrechterhaltung der Überwachung von Körpern. In diesem Artikel werden die Phäno- mene des Exils, der Migration, der Immigration und des Asyls in der modernen Kunst anhand des Konzepts der Biopolitik analysiert.none
dc.language.isoengnone
dc.subjectKörpernone
dc.subjectMigrationnone
dc.subjectKunstnone
dc.subjectRepräsentationnone
dc.subjectBiopolitiknone
dc.subject.ddc700 Künste, Bildende und angewandte Kunstnone
dc.subject.otherVertreibungnone
dc.subject.otherExilnone
dc.subject.otherKörpernone
dc.subject.otherBiopolitiknone
dc.subject.otherRepräsentationnone
dc.subject.othervisuelle Kunstnone
dc.titleBiopolitics and Displaced Bodiesnone
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25595/2320
dc.type.versionpublishedVersionnone
dc.source.seriesGender(ed) Thoughts - Working Paper Seriesnone
dc.source.issuespecial issue 1none
dc.publisher.placeGöttingennone
local.publisher.universityorinstitutionGender(ed) Thoughts - Working Paper Seriesnone
local.notes.internWith a commentary by Sabine Hessnone
dc.title.subtitleChallenging Message and Representation in Refugee Artnone
dc.identifier.pihttps://dx.doi.org/10.3249/2509-8179-gtg-7none
local.typeWorking Paper
local.freeculturelicence.internhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.denone


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